Passejant pel nostre barri, suportant aquesta canícula estiuenca, fruit diuen de l’efecte hivernacle, continuo reflexionant sobre la pujada de temperatura que afecta la família moderna. Abans de tractar en especial el tema de l’adopció de fills per parelles homoparentals, crec que cal aprofundir en el camí que ha recorregut la família.
Malgrat que a
l’Edat Mitjana ja existia un model, la família que coneixem és producte d’una
evolució que va des del segle XVIè al XVIIIè. Abans era un grup format per gent
propera i per amics, el clan. Hem passat per diferents fases:
-
La família tradicional
transmissora del patrimoni, on la unió entre el seus membres venia condicionada
per la inversió econòmica.
-
La moderna, des d’inicis del segle
XVIIIè constituïda sobre la base del afecte i que pensava en els fills i els
deixava a càrrec de l’estat seguint les directrius de Rousseau.
-
La família contemporània, post
moderna, on l’autoritat resta qüestionada com un efecte de la irrupció de lo
femení contra l’antic poder patriarcal. D’ella es deriven divorcis,
separacions, famílies recompostes i per què no, la felicitat.
Estem en condicions
de pensar que no ha estat una basa d’oli i que la seva evolució va crear
malestar en la societat que experimentava els canvis en cada moment històric.
La família ja no és
una institució amb finalitat reproductiva. Remetre la relació entre dues
persones a qüestions únicament biològiques és oblidar que la família té con a
base la transmissió de les relacions de parentiu, la transmissió simbòlica, la
filiació; sempre estructurada de forma edípica: mare, pare, fill-a. Aquest ha
estat el model que ha generat subjectes amb una diversitat prou evident. Model
instituït com a Sacrament per l’Església al Concili de Trento que relegava al
pare a la fertilització i a la mare a la gestació, controlant la seva
sexualitat amb finalitat repressiva con manifestà Foucault en la seva història
de la sexualitat. Església sobresaltada per la intromissió dels homosexuals,
però que ha estat permissiva i silent amb la situació de la dona. Simone de
Beauvoir en 1944 afirmava: “...però no m’havia assabentat de que existia una condició femenina” i
que quan publica “El segon sexe”, en el ’49, no sabia la revolució que
produiria.
I ara arriben gais
i lesbianes amb el desig de formar famílies, justament ells que han patit tant
dins les seves pròpies. I si el que volen és formar famílies, vol dir que la
família es reforça com a model de relació social, però fora del control dels
poder fàctics.
Es tracta de noves
formes de conviure junts.
Però, el tema es
complica quan es parla d’adopció de fills dintre d’aquest models. Estarà en joc
la base simbòlica de la família?. Intentaré demostrar en successives
intervencions que l’homosexualitat no esborra els rols paterns i materns. Però
abans vull donar unes dades prou rellevants:
-
En Amèrica hi ha entre un i cinc
milions de mares lesbianes. D’un a tres
milions de pares gais i de sis a catorze milions de nens educats per pares
homosexuals.
-
A França, Stéfane Nadaud, primera
investigadora del tema, informa que en 1999, de l’Associació de Pares Gais i
Lesbianes, uns mil dos-cents membres, estan educant al voltant de dos-cents
fills.
Les dades poden
sorprendre. L’aventura ja fa temps que ha començat. La família s’està reinventant una vegada més. No podem ser aliens a la
subjectivitat de cada època i el tema no
es “una serp d’estiu”, d’aquest estiu provocador. Continuarem amb el
tema.
No hay comentarios:
Publicar un comentario