El Nou Pontífex de Roma tanca les portes als capellans homosexuals, malgrat que no ha pogut fer-ho amb les pràctiques sexuals rera les parets de l’Església. Alguns representants de la mass-mèdia de la ciència mèdica com a Rojas Marcos, en València, en un debat sobre la Família del segle XXI, es mostrava en desacord amb l’adopció de fills per part de parelles homoparentals.
Fins i tot no fa gaire, alguns psicoanalistes negaven el dret a companys i els invitaven a no exercir la pràctica clínica, a tal efecte eren expulsats de les Institucions. Amb aquesta actitud feien poc cas al llegat de Freud qui separava la persona del analista de la seva funció. Ell, ja en 1935, va calmar l’ansietat d’una mare angoixada per la homosexualitat del seu fill. En França, L’ IPA (Associació Internacional de Psicoanàlisi) no acceptava homosexuals com analistes, fins que a l’any 2003 es va dir prou a la discriminació. L’IPA Americana, en 1972 va rebre la pressió de lobbis gais i allò va motivar que l’homosexualitat fos exclosa de la llista de malalties mentals. La psicoanàlisi no està per a modificar cap orientació del subjecte. Jacques Lacan en 1964, quan fundà l’EFP (Escola Freudiana de Psicoanàlisi) en contra de l’IPA, brindà als homosexuals la possibilitat de ser analistes.
Arguments
Uns presenten
arguments morals, d’altres es justifiquen amb estudis que demostren la
normalitat dels nens educats en aquestes famílies (disposo, si algú
l’interessa, d’un extens estudi fet pel Departament de Psicologia Evolutiva i
de l’Educació de la Universitat de Sevilla) Fa anys que als EEUU, els fills
educats per homosexuals són objecte d’estudis que no deixen d’afirmar la
igualtat respecte als “altres”; insistint en que pateixen els mateixos
símptomes que la resta de nens.
Particularment no crec que els estudis psicològics puguin valorar la complexitat de la filiació i les seves conseqüències, ni tenen perquè fer-ho en aquest aspecte.
“Papa Papi” “Mama Mami”
Una de les
oposicions més aferrissades sospita que els fills caminaran cap a la
homosexualitat. Curiosament, molts
homosexuals no volen que el seus fill passin pel patiment que ells han hagut de
passar i res els importa sobre quina orientació sexual definirà el seu futur.
Possiblement per que ningú pot predir el destí sexual del subjecte.
L’orientació sexual no ve determinada per la biologia, cal la presència d’una
estructura familiar i que dins d’ella se n’adonin unes particularitats.
La parella
homoparental malgrat la seva evident diferència biològica, està estructurada
simbòlicament de forma que les variacions sexuals són percebudes per qualsevol
observador i allò implica al fill. Entre ells sempre hi ha matisos que els
confronten. Aquestes petites, però evidents distàncies són claus. N’hi ha prou
pel nen-a per a constituir-se sexualment. Aquestes noves famílies són conscients d’aquesta varietat en la
parella. Un nen que vivia dins del sí d’una d’aquesta guisa, es dirigia als
pares com a “Papa” i “Papi”. No sé si aprecien el fet, el nen sí.
Si els homosexuals intentant demostrar que
són normals, intenten alhora que els seus fills no ho siguin, corren el risc de
donar-los una imatge negativa d’ells mateixos.
El futur ordre simbòlic
Així doncs, el model que propugnava Lévi-Strauss al dir que la constitució familiar calia de la presència d’un home i una dona de clans diferents, necessita una revisió, ja que els papers dels membres no depenen del sexe biològic.
Una nova família
que separa sexualitat de procreació i que avui es presenta com a una institució
que cal renovar. Quin serà el lligam de la nova família? Aquestes unions
tindran com efecte la dissolució de la família?
Sigui com sigui, el
que sembla evident és que s’esperen canvis. No gaire diferent del que va passar
amb l’amenaça del divorci. La unió de persones tal i com la coneixem
històricament els ha patit, però sempre hi ha hagut. Jacques Lacan manifestava
al respecte que no es pot abolir la família. Es una estructura que pateix
transformacions, però que sempre hi serà. Caldrà així reinventar un nou ordre
simbòlic.
L’adopció per part de minories és legal en Holanda, Gran Bretanya, Finlàndia, Dinamarca, Suècia, Noruega e Islàndia, Algunes províncies de Canadà i districtes de EE UU. No en Amèrica Llatina, Àsia o Àfrica on és considerada delit.
Algunes minories fa
temps que criden, que demanen ser tingudes en consideració. Fins ara eren els
discriminats. Ningú està en condicions de preveure els canvis. El psicoanalista
ha d’esperar a que els components d’aquestes noves unions ens parlin dels seus
interrogants, de la seva relació amb els fills i dels fills amb els pares.
Respecte a la seva filiació, a la seva veritat, són ells qui tenen la paraula.
No hay comentarios:
Publicar un comentario