Rera la decisió restrictiva de medicaments per part del govern sembla que ens qualifiquen de malalts imaginaris com l'obra de Molière. Qui hagi patit l'àmplia gamma de símptomes amb els quals la vida ens sorprèn, comprèn clarament l'ordre de prioritats que donem a la salut, els diners i l'amor. Recuperar la salut al preu que sigui és l'objectiu bàsic, per això un metge vell adoctrinava a un de jove dient-li: "Procura cobrar mentre pateix el pacient".
El govern avalant-se en una postura mèdica
(salvant distàncies) i per a solucionar problemes econòmics, ha decidit tallar
per l'òrgan sa. Es a dir, posar remei a la salut econòmica retallant el que era
una conquesta social. Es a dir Asclepio, el déu de la medecina ha concebut a la
seva filla Panacea, la solució.
Els remeis són tan antics com la humanitat i aconseguir-los
un esforç. El medicament com l'estat arranquen junts i com a tal depenen dels
humors. Al "Corpus
Hippocraticum" l'etiologia de les malalties reposaven sobre els quatre
humors (líquids) : sang, bilis negra, flema i bilis groga; per això la teràpia
venia orientada cap a la purgació, la catarsis. El govern amb un humor
diferent, treu les tisores i opta per la cirurgia agressiva. Caldria
preguntar-se si la història de la medicina podria donar llum al Ministeri
d'Economia i ratificar el diagnòstic del "España va bien"
Hipòcrates (460 a C.), molt caut amb els
fàrmacs, buscant de no lesionar als pacients; considerava perillós el remei
fins que no estigués provada la seva terapèutica. Deia que la natura era guaridora de tot mal; serà per això que feia
servir molta aigua en les cures. No és aquesta l'òptica dels responsables de
política del govern, els quals tenen més a veure amb la postura de Galeno de
Pérgamo (129-199) que era partidari de la cura pels contraris; és quelcom així
com que al cos se l'ha de donar el contrari del que et demana, amb els efectes
sobre la salut que allò comporta. Un altre exemple que serveix és el del suís Paracels (1493), el qual
prioritzava l'etiologia, les causes de
les malalties i en contra de l'eclecticisme manifestava: "a cada mal un remei específic". En
base a aquestes consideracions cal preguntar-se si la retallada de medicaments
és el remei específic pel mal econòmic.
Als segles XVIè. i XVIIè., contra la
malaltia es feia servir la dietètica, la cirurgia i els fàrmacs. Es pensava que
la causa d'algunes malalties derivaven de la fermentació, la putrefacció dels
aliments i la producció de gasos residuals. Aquí tornem a veure l'actitud de
l'Executiu, en especial en la dietètica i la cirurgia i que això fa pudor a
fermentat.
Si un metge és aquell que està disposat a
guarir, un polític hauria de ser capaç de governar. En qualsevol cas l'un i l'altre han de tenir cura del seu
ampli ventall terapèutic i fer-lo servir èticament. Si és així, el medicament
no subvencionat i de reconeguda necessitat terapèutica serà substituït per un
altre de similar espectre que pugui renunciar a les normes que la indústria
encareix. Perquè no podem oblidar que rera d'aquesta situació es troba la
indústria farmacèutica qui recolzada en el poder i les lleis manifesta que tot
el que s'ha descobert per a afavorir la salut i possiblement amb l'esforç del
contribuent, ara s'ha de pagar doblement.
El govern usurpa la feina del farmacòleg i
com l'alquimista pretén fer transformacions substancials i el ciutadà
carregarà, amb les conseqüències. L'autèntic farmacòleg sap el què (la virtut
curativa) i el per què (el mecanisme d'acció). Té aquestes virtuts el polític?.
Aquests últims han de ser com els metges hipocràtics, capaços de preparar-se ells mateixos els medicaments i
no aplicar-los fins que tinguin la seguretat de l'efecte desitjat.
Possiblement és cert que hi ha un abús desmesurat
dels productes farmacèutics, un excés de receptes i medicaments placebos. No és
menys cert que la química inhibeix, anul·la, estimula, seda i que es fa
d'aquestes propietats un recurs per a oblidar-se del que realment ens fa
emmalaltir; però això és qüestió d'una política sanitària que promocioni la
informació, l'educació, que eviti l'automedicació aconseguida gràcies a les
farmacioles atapeïdes de productes que en tenim a cada casa. No podem oblidar que amb el medicament posem
pegats als forats per on se'ns escapa la vida i això és innegociable.
Aquesta és una qüestió i una altra molt
diferent tractar de solucionar els problemes econòmics amb les rebaixes
socials. Un antic precepte de l'homeopatia diu :"Similia similibus curantur", que ve a dir que la taca d'una
móra negra amb una altra verda es treu. Que l'economia ha de buscar solucions
en l'estructura econòmica i política. Possiblement no les trobi però aquest és
un altre cas. El "Corpus
Hippocraticum" manifesta en el jurament dels asclepíades: "El que no puguin curar les medecines ho
curarà el ferro [tallant], el que no pugui curar el ferro ho curarà el foc, el
que no pugui curar el foc deu ser conceptuat com a incurable."
No hay comentarios:
Publicar un comentario