La nostra capacitat d'assimilar notícies no evita el rebuig més radical davant les contínues agressions entre parelles amb resultat de mort. Actituds d'aquests tipus són qualificades d'animalades, quan realment si els animals tinguessin accés a la racionalitat restarien bocabadats del que arriba a fer la joia de la creació.
Fins i tot quan fem servir la frase
"com el gos i el gat" com a sinònim de la disputa, oblidem que de segur
ho fan perquè han estat domesticats. El fet és que la violència està present,
bé sigui en forma d'agressió hostil, aprofitant la força muscular de l'home o
la psíquica femenina. Evidentment una és més espectacular i tristament més
aniquilant. Per igual és cert que no tothom la fa servir de la mateixa manera.
Els que tenen més sort la socialitzen, la canalitzen, la sublimen a través de
l'insult, l'acudit, la ironia, o gràcies a l'expressió artística, l'esport...
D'altres i no són pocs, l'orienten cap el propi jo (el suïcidi és la més
radical de les violències).
"Agressió"
deriva de "aggredi",
que vol dir caminar, dirigir-se a algú, atacar-ho. Dintre d'aquesta família de
paraules amb l'arrel "gradi"
trobem ingressar, congrés i progressista.
Sorprèn la derivació, el profit, que es fa del significant originari. Així
passa amb certs moviments d'opinió que estan intentant obtenir raons en la seva
lluita de sexes i decanten el fet violent cap a el mascle, aprofitant que
practica una violència més radical, perquè s'emporta en la seva dialèctica la
vida del ser suposadament més dèbil: la
dona. No crec que la reiteració actual de casos tingui com a causa el que hi ha
més publicitat o més atreviment per part d'aquestes a denunciar els fets de que
són objecte. El que si hi ha és un efecte dominó, crec motivat a que la
denúncia reforça el discurs denunciat. Es a dir que la publicitat incita el
discurs del violent, donant-li la possibilitat de reivindicar el seu acte.
Quelcom semblant va passar amb el
concepte marxista de "plus vàlua", que va indicar la finalitat que havia de
tenir el discurs capitalista.
Ser civilitzats i no violents, consisteix
en obres i organitzacions que ens allunyen del nostre estat animal, amb la
pretensió de protegir l'home i la dona contra la natura i reglamentar les
relacions. El problema ha estat que la societat s'ha constituït sota la base d'un patriarcat dominant i amb unes
lleis internes transmissibles vivencialment a través de la paraula.
Al canviar variables com la família, el
treball, la concepció..., les relacions entre els sexes han sofert variacions
considerables. Si en la Bíblia la dona estèril era repudiada, el discurs actual
invita a la igualtat i exclou
radicalment el concepte que la limitava
a la maternitat. Per altra banda declina la imatge de l'home com a pare
biològic i transmissor simbòlic de la llei i les seves funcions. La seva
figura, els seus emblemes estan trontollant. Ja no és l'únic que nodreix
econòmicament la família i la situació d'igualtat que està aconseguint lentament
la dona, fa que irremeiablement es plantegi i posi en dubte la seva funció
actual.
Tal
vegada sigui aquest intent de supervivència, d'autoafirmació, de conservació de
la tradició ancestral el motiu pel qual reaccioni violentament en alguns casos.
Li costa molt d'assumir els canvis. Tant la violència com el racisme
consisteixen en no suportar el discurs de l'altre i davant un problema
competencial difícil de resoldre, el que en el seu moment era amor es
transforma en odi, el que era paraula, acte.
Dir que el concepte de família evoluciona
del seu ostracisme, és oblidar que hi ha
hagut moltes utopies i pocs canvis, i
que el que sembla un despertar només sigui una més de les manipulacions de la
ciència moderna. La dona en la pretensió de la seva igualtat ha trobat un
"nou amo" en el progrés que
li ofereix la ciència. Amo que sembla li permet la llibertat de gaudir del cos,
d'accedir a la maternitat quan i com
vulgui i més encara, sense el recurs físic del mascle; de crear una família
sense pare genitor ni simbòlic. Però, en realitat el que fa és experimentar
sobre el seu cos i per fer-ho no escatima recursos com posar barreres al patriarcat i oferir a la
dona el paradís platònic de la igualtat de sexes.
No és prudent oblidar que entre home i dona
no hi ha distàncies més enllà de les significacions sexuals. No hi ha racisme
ni diferències sense discurs i tant el masclisme com el feminisme són formes de
segregació. L'un com l'altra hem perdut
el punt de referència i en l'intent de ser iguals o diferents esgotem les
energies. L'home ja fa temps que ha
començat a pagar el seu preu i el discurs social que el va coronar com a rei,
ara el desfinestra. La dona ha trobat un altre lloc on esclavitzar-se.
Pensar que rere d'aquestes reflexions hi ha
misogínia, seria tant com afirmar que la igualtat en la riquesa aboliria la
lluita de classes. La solució possiblement vingui donada des del mon animal:
els eriçons ja fa anys que es van plantejar la qüestió de com relacionar-se
sexualment sense fer-se mal.
No hay comentarios:
Publicar un comentario