Cap el mes d'Octubre està previst que es celebri a Platja d'Aro el III Congrés Nacional de Psiquiatria organitzat per la Societat Espanyola de Psiquiatria i la Societat Espanyola de Psiquiatria Biològica. Aprofito el moment, dintre de les limitacions del context, per a respondre a la pregunta que sovint me formulen a fi efecte de que diferenciï la clínica, la manera de pensar i de tractar la malaltia mental per part de la psiquiatria i la psicoanàlisi.
La Psiquiatria
neix cap el 1800 com a mètode de tractament de la bogeria per la medicina. El
boig incapacitat per a administrar la seva raó i els seus bens representava un
problema social. És per això que és lliurat a la medicina, la qual, en base al seu criteri científic, fa que el boig
passi de ser un "alienat de
l'esperit" a un "malalt
mental". Ja en els seus orígens dos estils clínics, dues maneres
d'entendre la malaltia es disputaven la
raó: L'un a França capitanejat per Ph. Pinel i que defensava la etiologia psíquica, mental, les
causes morals i l'altre a Alemanya encapçalat per Griessinger, el qual
argumentava que era una alteració, un mal funcionament cerebral el causant de
les pertorbacions. Gran part de la Psiquiatria actual (però no tots els
psiquiatres) decanta la seva opció per l'etiologia orgànica de les malalties
psíquiques i per a tractar-les fa servi un arsenal terapèutic farmacològic.
Algunes qüestions han afavorit aquesta elecció:
Per una banda el descobriment de nous fàrmacs
i per una altra la unió de la psiquiatria a la neurologia, l'avenç de les
neurociències emparades en els psicofàrmacs. Així, si el que provoca la
malaltia és una deficiència en la connexió sinàptica en una zona determinada, serà
de gran ajut l'estudi dels neurotransmissors.
D'aquesta manera
ha decidit abandonar el discurs del pacient i anar directament a trobar els
criteris objectius de la desviació mental. Per a aquesta Psiquiatria tot deu
situar-se en el model de la física i les interaccions moleculars. Si que hi ha
una Psiquiatria Institucional que heretà els conceptes Pinelians, sí que hi ha
una Psiquiatria que s'anomena dinàmica que fa servir el que Freud inventà, però
sense fer psicoanàlisi. Tot l'exposat ha anat en detriment de la tradició
clínica. Els grans clínics d'Europa des de Pinel, Esquirol, Falret, Kraepelin,
Bleuler, Freud i tants altres, fins arribar a De Clérambault o J. Lacan, els
vells odres del vi ranci, han estat desbancats per la teorització diagnòstica i
l'asèpsia del DSM- i les seves versions, que han fet desaparèixer al subjecte
de la paraula gràcies a un llistat de símptomes i signes on s'agrupen
malalties.
Així, el model
teòric ha de ser positivista i s'afanen en buscar el substrat anatòmic del qual
deriva l'afecció: la psicosis maníac-depressiva, l'esquizofrènia, la depressió,
l'angoixa (tot al mateix paquet), serien un grup de neurones que disfuncionen,
o un problema de secreció enzimàtica. Amb un
neurotransmissor específic s'activarà el grup neuronal. Un model
semblant al de la diabetis - insulina.
Entendre la malaltia com a lesió funcional reversible en la neurosi, no
en la psicosis. És clar que es poden fer servir psicofàrmacs per a reduir la
simptomatologia, però no per a guarir-los. Es pot suprimir momentàniament
l'angoixa gràcies a ansiolítics que no tracten però que produeixen
alleugeriment o si més no amaguen el símptoma.
Mentre que es fan
scanners cerebrals a esquizofrènics en busca d'una frenologia cerebral, seria
bo plantejar-se si és l'emoció la qual provoca la disfunció neuronal, si és
l'angoixa la causant de la fallida sinàptica o viceversa. Ploro perquè estic
trist o estic trist perquè ploro. La medicina segueix sense dirigir-se a les
causes.
De fet comença a
parlar-se més de "neuro"
que de Psiquiatria com a especialitat autònoma dins la medicina. No és
estranyar que resti estrangulada per la química.
La psicoanàlisi
està més propera a les logociències, no és experimental però es basa en
l'experiència i busca el recolzament de la lògica, la lingüística,
l'antropologia, la topologia a fi efecte de matematizar el seu discurs i donar
raó del que és el subjecte. Intenta que aquest subjecte, l'home demens (inconscient)
inventi el seu camí, el seu sentit o sense sentit més íntim.
El fenomen de la
bogeria, com a de qualsevol trastorn psíquic no és separable del llenguatge,
del ser en definitiva, com manifestés Lacan. Això vol dir que pot haver-hi
bogeria sense que impliqui una disfunció neurològica. En qualsevol cas qui està
implicat en la seva malaltia és el subjecte de la paraula. No és igual dir "sóc" depressiu, que "tinc" una depressió. No és
igual "sóc" anorèxica que "tinc" anorèxia.
És a dir, que
mentre que uns parlem del subjecte de l'inconscient, la significació abans que la
secreció, els altres ho fan de
canvis moleculars als cervell. La psicoanàlisi té un mitjà que és la paraula i
és gràcies a ella que podem apropar-nos a la veritat del pacient. Això sí, una
paraula que no implica el consell, la suggestió ni l'adoctrinament.
L'èxit de la
psicoanàlisi va coincidir amb un tipus de societat més humanista, alguns
prefereixen dir més d'esquerres, amb una altre tipus de compromís cultural; ara
l'atur, les psicoteràpies corporals, la farmacologia ràpida i barata han fet
que alguns com Jacques Derrida
manifesti: "pot ser útil [la
psicoanàlisi] en cas d'emergència o d'escassetat, però hem avançat des de
llavors". Seria bo ens expliqués cap a on.
Les malalties es
mimetitzen amb l'època històrica. L'imaginari, la cultura, les creences,
filosofia, religions, determinen les relacions, les idees i en suma a la
persona. Les mentalitats, les malalties
són l'anàlisi de les formes discursives de l'Altre en una època determinada i
les maneres de com això configura al subjecte i el subjecte es fa a partir del
que rep d'aquells que estan als seu voltant. El pacient dels 90 està afectat de
depressió, solitud, inestabilitat emocional, pèrdua d'identitat, símptomes
narcisistes, fenòmens psicosomàtics i això vol dir que el subjecte està
implicat en la seva existència, el seu
desig; dimensions clíniques aquestes
impossibles de quantificar científicament. Per tant, malgrat que ell ho vulgui no podem optar per tractaments
essencialment químics per a teories essencialment psicogenètiques. Lacan
manifestava: "Millor que renunciï
qui no pugui unir al seu horitzó la subjectivitat de la seva època".
Però, curiosament
el que es podia pensar com a un triomf de la ciència i que aquesta desplacés a
la màgia i la religió, ha rebut resposta
social simptomàtica amb un avenç de la màntica
(art d'endevinar, presagiar, profetitzar) o les teràpies anímiques. Un
retorn a lo màgic. No es confia en la
ciència. Richard Feynman, físic, Nobel al 1965 digué: "la ciència és la creença en la ignorància dels experts."
Difícil tasca la nostra, la d'aquells que ens dediquem a les ciències
"Psi" a l'hora de donar llum i aclarir els conceptes. Sembla que
l'ésser humà té en exclusiva la construcció de torres de Babel.
No hay comentarios:
Publicar un comentario