2º Premio en el XI Concurso Literario de
Artículos Periodísticos de divulgación de la Psicología (2000), organizado por
el C.O.P. de Girona
Nuestra clínica por sus características
subjetivas está rodeada de referencias.
La nostra clínica per les seves característiques subjectives està envoltada de referències imaginàries quan no d'un cert misticisme, que es giren contra nosaltres més del que voldrien i que tergiversen el seu sentit.
Quan del que es tracta és de la
seva salut, la gent del carrer disposa d'unes pàgines grogues particulars, i en aquestes pàgines, de vegades no
ens situen, malgrat que fem esforços. Qualsevol de nosaltres ha estat
qüestionat, se'ns ha preguntat sobre la psicologia com a carrera, com a
professió i en especial el seu no gaire conegut àmbit d'actuació.
Al voler donar compte d'alguns
d'aquests interrogants és fàcil observar grans prejudicis que en el fons estan
íntimament connectats. Per una banda el considerar la psicologia com a
espectadora de segona fila en tot el que fa referència a les ciències que
tracten la salut. Aspecte aquest que ha estat propiciat pel seu tractament
universitari, el qual ha derivat en el fet de considerar-la com a carrera de
fàcil digestió. No podem negar-ho, hi ha una certa desconfiança quan
paradoxalment és la salut mental - tema de dificultat manifesta - la que està
en joc. Es a dir, que una especialitat
molt jove ha d'enfrontar-se a l'ésser humà i el seus enigmes: difícil papereta
que cadascú resol a la seva manera, no sense dificultat.
Efectivament, per una banda tenim
la formació, per l'altra el seu camp d'actuació. Tots dos aspectes van
conjugats. Per regla general, malgrat que no necessàriament, d'una formació
sòlida es deriva un reconeixement social. Les referències de la gent del carrer
són aquestes i avui per avui no estem en situació.
Però a què ens dediquem?.
Comencem per aquest punt. Què té de sinistre la salut psíquica?. És a dir: Allò
que podem oferir al gran públic de manera individual o col·lectiva per què topa
amb una sèrie d'arbitrarietats que qualsevol lector reconeixerà en un primera
reflexió ?.
- Sembla que està en tractament! . Tothom ha escoltat aquesta
lapidària frase que es comenta privadament quan ens referim a algú conegut, la
conducta del qual està sota sospita. No cal mencionar la reserva i el sigil
quan el tractament ens afecta a nosaltres mateixos.
Les afeccions, el patiments, els
símptomes, com a moments particulars de la nostra vida, reben una atenció prou
particular. No estalviem paraules si el que volem comunicar té a veure amb
situacions que ens projecten positivament. Així, cap objecció en comentar la
compra d'un cotxe, un pis o qualsevol objecte que ampliï imaginàriament el
nostre nivell personal, la nostra imatge en definitiva.
Tanmateix, de vegades ens fem els màrtirs i afegim els mínims detalls a
l'hora de comentar que patim del fetge, del menisc, del colesterol o de
qualsevol desajustament orgànic. Acte seguit, els interlocutors es preocupen i
fins i tot es situen histriònicament del nostre costat i de forma gairebé
maternal, diuen comprendre el nostre
patiment. Semblant a la vella catarsi grega.
Però, curiosament mostrem el més
absolut mutisme a l'hora de comunicar que per motius de salut - d'altre tipus -
estem en tractament psíquic. Som sospitosament cautes i recelosos quan el que
està en joc és el judici sobre la nostra salut mental. No és gaire comú
escoltar que avui tinc hora amb el terapeuta, vaig a la psicòloga amb el meu
fill, o demà tinc hora amb "el divan" Això seria "stigmata diaboli"; a partir d'ara
la nostra imatge podria degradar-se.
No calibrem per igual el fet de
que a la família hi hagi un anorèxic, un depressiu, un esquizofrènic o que pel
contrari, el problema del nostre familiar sigui d'ordre orgànic. Tenim
celeritat en posar lents correctores al nen miop, ortopèdia al peus, ortodòncia
a les dents..., però quan la visita a l'especialista és per motius de caire
psíquic, quelcom ens far ser prudents respecte a la seva publicitat.
Això no evita que en d'altres
cultures es vanaglorien de prendre el nou medicament del mercat, o d'anar al
psicoterapeuta, o que comentin els consells que han rebut del seu psiquiatra i
en una postura "esnob" es
reconeguin certes dependències, per cert no gaires saludables, que no fan res
mes que situar la salut com a un aspecte
més a consumir.
Però això no passa a la nostra.
No estimem amb el mateix rasant les malalties psíquiques que les orgàniques.
Les primeres tenen quelcom de dionisíac, fins el punt de que és més gran la por
social que la malaltia en sí mateixa.
Cal, a partir d'aquí preguntar-se
quina és la raó de tales prejudicis i fins a quin punt es poden desmitificar.
Si la malaltia o patiment és orgànic, motivada per alguna disfunció biològica,
som aliens a les nostres possibilitats per a controlar-les, és el cos qui
emmalalteix, és la maquinària qui necessita del mecànic especialista de la part
afectada, són els anys de funcionament, el seu ús incontrolat, els excessos als
quals ha estat sotmès el cos. Ara cal una reparació.
Pel contrari, quan el trastorn és
mental, desconeixem les raons , la meva lògica racional resta sorpresa, impotent davant les seves manifestacions en
forma d'idees, rituals, pors, angoixa, abatiment extrem... Ara no és la màquina
sinó el maquinista. Ni l'anàlisi de fluïts, ni els scanners detecten
anormalitats funcionals: serà la ideologia, la debilitat del jo, l'educació,
influències estranyes, càstig diví ?. La persona es presenta a sí mateixa com
el paradigma del desequilibri, la derrota, el fracàs com a pare, mare
o individu en general.
Les seves reflexions no donen
raons més enllà de plantejaments ètics, existencials, mites, principis morals o
religiosos. Tot és vàlid en l'intent de il·luminar el que li passa i que la
ciència positiva no detecta amb les seves
màquines.
La malaltia psíquica és tan
antiga com la corporal, més encara cal qüestionar-se si alguna vegada han
caminat separades. La nostra cultura s'ha anat formant a base de mites, de
relacions, d'afectes. Els nostres fantasmes són intangibles, les nostres pors
ancestrals, la nostra angoixa té el do de la ubiqüitat. És per això que
qualsevol trastorn desperta els nostres ancestres i ens fa tremolar davant l'enigma, de la incertesa.
El no voler reconèixer la nostra
debilitat racional fa que el prejudici no vulgui fer-ne públic que pateixo, que
sóc un subjecte que desconeix el que li passa. El no saber i la por al
desconegut, fa que no donem la mateixa
consideració a l'orgànic del que és psíquic.
Fins aquí alguns dels
determinants del silenci, però no tots. En l'altra banda està la ciència, el
saber... La mateixa psicologia en el seu
intent de donar resposta als interrogants del subjecte que pateix, ha oblidat
el seu llinatge, la seva autonomia, en benefici d'una medicina més consolidada
que s'executa des de la biologia i especialment des de la farmacologia. Tot el
que pugui avançar la psicologia autònomament,
és devorat, fagocitat per la medecina que ha relegat la psicologia com a
germaneta pobre al servei de la Psiquiatria, quan no enfarinada en una lluita
aferrissada de corrents clíniques que no fa res més que despistar al personal,
a la gent que així ho detecta i pregunta constantment quina és la diferència
d'uns amb els altres respecte la manera de guarir.
Allò que s'escapa a la clínica
del medicament és la nostra clínica, van ser els nostres orígens i és la nostra
finalitat. I la raó malgrat es denunciï
continua essent difícil d'acceptar.
Quan fem una divisió, generalment
ens queda un residu. Quan les persones es relacionen entre elles, el quocient
no és exacte, sempre queda un ròssec que se'ns escapa, que no sabem què
fer-ne d'ell. És aquest residu el que fa
que la malaltia mental sigui tan lliscadissa i d'ell s'ha d'ocupar una
psicologia amb autonomia, que sàpiga escoltar sense referències a la química
del medicament i del camí sinàptic per una banda i per l'altra lluny de la
suggestió, del mite, de la cartomància, de la bola de vidre, del xamanisme o
l'hermenèutica.
Aquest distanciament que es
reclama és conegut per la ciència. No és per tant d'estranyar que el metge
derivi al psicòleg tot allò que el fonendo o el microscopi no detecten,
justament per indetectable. És una manera de reconèixer la realitat psíquica
del subjecte. I quan això passi, que passa, hem de ser-hi presents, amb
fermesa, oferint una alternativa a la salut.
La universitat que de la nostra
formació se'n ocupa, ha de possibilitar un nou discurs que orienti al personal
per a l'exercici d'una de les tasques que
més dificultats presenten justament pel seu objecte d'estudi. Acte
seguit l'autonomia de la disciplina ha de ser la feina bàsica. No dependre més
que de sí mateixa i no deixar de consultar o contactar amb la resta de
disciplines des d'un mateix nivell clínic marcant el que ens uneix i el que ens
distancia.
Però sembla que la denúncia
incrementa el discurs denunciat. Si el problema no és nou, tampoc es divisen
sortides a curt termini. Una societat distanciada de l'humanisme fa
d'impediment. Un saber impermeable a noves idees per part dels formadors fa de
torre de guaita per a procurar que res es mogui. En aquesta espera el públic en general
continuarà estant reacci a les ciències "Psi" i la psicologia restarà
en segon terme sempre conspícua, criticada i observada en els seus dèbils intents d'independitzar-se.
No hay comentarios:
Publicar un comentario